Skargi na działalność Policji
Procedura przyjmowania, rozpatrywania oraz załatwiania skarg i wniosków, została uregulowana w niżej wymienionych przepisach prawa powszechnego:
- Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483, z późn. zm.);
- Ustawie z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 2096 zm.);
- Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. Nr 5, poz. 46).
Zagwarantowane każdemu w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej prawo składania skarg i wniosków do organów państwowych, organów jednostek samorządu terytorialnego, organów samorządowych jednostek organizacyjnych oraz do organizacji i instytucji społecznych realizowane jest na zasadach określonych przepisami działu VIII Kodeksu postępowania administracyjnego.
Zgodnie z aktualnie obowiązującym stanem prawnym, każdy ma prawo składać wnioski i skargi w interesie publicznym, własnym lub innej osoby za jej zgodą.
Powszechny charakter skargi i wniosku powoduje, że prawo takie przysługuje zarówno osobom prawnym, fizycznym jak i niedysponującym pełnią praw, niezależnie od posiadanego wieku i obywatelstwa.
Skargi i wnioski mogą być wnoszone pisemnie, telegraficznie lub za pomocą dalekopisu, telefaksu, poczty elektronicznej, a także ustnie do protokołu, przy czym te niezawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpoznania.
Skargi i wnioski dot. działalności Policji, należy kierować do właściwych kierowników jednostek organizacyjnych Policji woj. lubuskiego, ale można je także składać bezpośrednio do Rzecznika Praw Obywatelskich.
* * *
Komendant Wojewódzki Policji w Gorzowie Wlkp. przyjmuje obywateli w sprawie skarg i wniosków w każdy poniedziałek, od godz. 10.00 do godz. 18.00, w siedzibie KWP w Gorzowie Wlkp., przy ul. Kwiatowej 10 (wejście od ul. Sielskiej).
Ponadto, codziennie w godzinach urzędowania, tj. od godz. 7.30 do godz. 15.30, dyżur pełnią funkcjonariusze Zespołu Skarg i Wniosków Wydziału Kontroli KWP Gorzów Wlkp.
Skargi można składać za pośrednictwem poczty internetowej na adres e-mail: sekretariat.kontroli@go.policja.gov.pl
Szczegółowe informacje w powyższej sprawie można uzyskać w Wydziale Kontroli Komendy Wojewódzkiej Policji w Gorzowie Wlkp.:
-
telefon resortowy: 79-11470, 79-11478 lub 79-11486, 79-11473
-
telefon miejski: 47 791 1470, 47 791 1478 lub 47 791 1486, 47 791 1473.
Telefon zaufania
95 738 14 84 | 800 16 26 16
Telefon zaufania służy do przyjmowania informacji:
-
przestępstw oraz ich sprawców w sytuacji, gdy rozmówca nie chce złożyć zawiadomienia o przestępstwie;
-
osób poszukiwanych;
-
braku reakcji Policji na zgłoszenie, zawiadomienie o przestępstwie lub wykroczeniu albo na infromację o jego sprawcach;
-
działań lub powiązań przestępczych funkcjonariuszy oraz pracowników Policji;
-
niewłaściwego wykonywania czynności służbowych przez funkcjonariuszy oraz pracowników Policji.